Tilsyn med helhedsplejen

Det tværkommunale ældretilsyn er lokaliseret i kommunerne Gentofte, Silkeborg og Hjørring.

Ældretilsynet støtter plejehjem, plejeboliger efter almenboligloven og friplejeboligloven samt leverandører af helhedspleje m.v. i at sikre kvalitet i helhedsplejen ved at bistå med rådgivning og sparring. Derudover fører ældretilsynet et risikobaseret og reaktivt tilsyn med helhedsplejens kvalitet.

Ældrelinjen

Ældre, pårørende, personale m.fl. kan – med muligheden for at være anonym – rette henvendelse om bekymrende forhold i plejeenheder og hos leverandører til Ældrelinjen i ældretilsynet. Det anbefales, at man så vidt muligt retter henvendelse til plejeenheden, leverandøren eller til en ansvarlig myndighed inden henvendelse til Ældrelinjen. Hvis ældretilsynet finder, at henvendelsen giver anledning til en konkret bekymring for udfordringer med kvalitet i helhedsplejen, kan ældretilsynet iværksætte et reaktivt tilsyn.

Du kan læse mere om Ældrelinjen på ældretilsynets hjemmeside.

Kommunens personrettede tilsyn og klagevejledning

Den kommune, som har truffet afgørelse om hjælp til den enkelte borger, fører et personrettet tilsyn med, om hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal bl.a. være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra borgerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med borgeren.

Hvis du er utilfreds med en konkret afgørelse om hjælp, du har modtaget fra kommunen, har du derfor også mulighed for at klage over afgørelsen til kommunen inden fire uge, efter at du har modtaget afgørelsen. Herefter genvurderer kommunen sagen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen, sender kommunen afgørelsen og sagens akter til Ankestyrelsen.

Lovgivning

Reglerne om ældretilsynet findes i ældretilsynsloven og bekendtgørelse om ældretilsyn.

Reglerne om det personrettede tilsyn findes i Ældrelovens § 31, stk. 2.